Den "gamle" Nimbus

Peder Fisker grundlagde firmaet Fisker & Nielsen, hvis hovedproduktion var støvsugere. Han havde ikke umiddelbart nogen interesse eller erfaring med motorcykler, da han en dag lagde mærke til en motorcykel parkeret på gaden. Den måde denne motorcykel - sansynligvis en Belgisk FN - var konstrueret , gjorde så ondt i hans følsomme ingeniør sjæl, at han besluttede sig for at han måtte bygge en bedre motorcykel. Og på dette tidspunkt havde han jo allerede et produktions apparat ved hånden. Nimbus model A/B (1919-23) blev populært kendt som "kakkelovnsrøret" på grund af dens store stelrør/benzin tank. Model B (1924-27) er i bund og grund en A model med en forbedret forgaffel. Den havde baghjuls affjedring, en samlet motor/gearkasse, og kardantræk, så det var en meget avanceret motorcykel på denne tid. Den havde en 746 cc motor med fritliggende vippearme til ventilerne og overliggende knastaksel, den ydede 8-9 hk, hvilket rakte til 70 km/t normal hastighed og en tophastighed på omkring 100 km/t. Gearkassen havde 3 gear og en flerpladet våd kobling. Gear skiftet var håndgear. Om "Kakkelovnsrøret" faktisk var bedre end FN, vides ikke rigtigt, men som nævnt var den klart meget mere avanceret. Model A/B gjorde det godt i langdistance race, tit med Peter Fisker selv som kører, og den vandt tit på grund af dens holdbarhed og ikke så meget på grund af hastighed. "Kakkelovnsrøret" kostede dog næsten det samme som en Ford model T, så den blev aldrig den store salgs succes som han havde håbet på. Der blev ialt bygget 1252 "Kakkelovnsrør".

Den "nye" Nimbus

Anders Fisker, grundlæggerens søn, var hovedkraften bag designet af Nimbus model C. "Humlebien", et øgenavn den fik på grund af udstødnings lyden, blev bygget fra 1934 til 1959, og nogle få blev samlet i 1960. Det overordnede design forblev det samme i alle disse år, men der blev lavet mængder af små detalje ændringer. Næsten samtlige af de ialt 12000 byggede forblev i Danmark. Stellet var lavet af stålrør og stålplader, det hele blev nittet sammen så det var næmmere at reparere efter skader. Styret var også ret usædvanligt, da det var en stålplade der også rummede en del af det elektriske system, og på før-krigs modellen også speedometeret. Tidlige modeller med teleskop forgaffel havde ingen dæmpning, men et normalt trik på den tid, var at bøje inderrøret en lille smule og på den måde få en smule friktion. Nogle få år senere afprøvede de nogle simple dæmper komponenter, men det var først omkring '38 eller '39 at den hydrauliske teleskop forgaffel dukkede op på Nimbus "Sport" og "Special" modellerne. Dens 746 cc fire cylindrede OHC motor yder 22 hk (tidlige modeller 18 hk), den har en meget flad moment kurve og der er ingen drivkæder i motoren. Koblingen er en bil-lignende enkelpladet tør, og gearkassen har 3 gear. Tidlige modeller havde hånd gear, mens fod gearet og de lidt større bremser blev introduceret på "Sport" og "Special" modellerne i 1937. Tør vægten er 185 kg.

motor Luftkølet 4 cylindret rækkemotor. 1 overliggende knastaksel, 2 ventiler pr. cyl. Boring: 60 mm. Slaglængde: 66 mm. 746 ccm. Kompression: 4,5:1. 22 hk ved 4500 o/min.
Transmission 3 trins gearkasse. Enkelpladet tør kobling. Kardantræk.
Stel

Plade og rørsstel af stål. Akselafstand: 1435 mm.

Affjedring for

Teleskop gaffel. Fra 1939 hydraulisk teleskopgaffel. Ingen justering.

Affjedring bag Ingen. Affjedret saddel.
Bremser

For: 180 mm tromle.

Bag: 180 mm tromle.

Dæk

For: 3,50 x 19"

Bag: 3,50 x 19"

Mål og vægt Længde: 2200 mm. Bredde: 770 mm. Højde: 1100 mm. Sædehøjde: 711 mm. Tør vægt: 185 kg. Tankkapacitet/reserve: 12,5/1 liter.
Vægt/kraft forhold 8,41 kg/hk