Den ældste søn af en smed, Soichiro Honda blev født November 1906 i Komyo, tæt på Hamamatsu, Japan. Hans interesse for alt maskineri blev opfostret i hans fars lille værksted, hvor han hjalp med at reparere cykler. Som ung mand, byggede Honda en række racer biler. Han var heldig at slippe fra en voldsom ulykke i 1936 uden særlige skader. Det følgende år, startede han en fabrik der lavede stempel ringe, da han gennem studie af metallurgi, havde opdaget nogle fatale fejl i de modeller de hidtil havde brugt.

I 1946, startede han Honda Technical Research Institute som, til trods for det flotte navn, bare var en træ hytte. Da han så en desperat brug for almindelig transport omkring ham i det krigs hærgede Japan, fik han en ide!. Han købte en samling af 500 overskuds motorer, oprindeligt designet til at levere elektricitet til militære radio sæt, han samlede et team til at hjælpe ham med at sætte dem på cykler.

Produceret i 1947, blev den temmelig spinkle Model A - forganger til hele Honda linien - meget populær. Det var helt enkelt en luftkølet, 50cc, to-takts motor boltet på et cykel stel, den drev baghjulet via en lang, fleksibel drivrem. Som Honda's tidlige motorcykler med købte motorer, var Model A’s tank baseret på en varmt vands flaske. Uheldigvis, sendte modelens motor sorte røgskyer ud, hvilket resulterede i dens øgenavn, "skorstenen".

I de tidlige 1970'er, havde Honda sin første store succes med to-takts motocross racere og firmaet har siden vist sine mesterlige evner inden for Grand Prix road racing teknologi. Mens firmaet går ind i et nyt årtusinde er det de miljøvenlige løsninger der er på toppen af Honda's agenda, det er lykkedes for Honda at lave en to-takts motor, der forbrænder meget renere ved hjælp af Activated Radical Combustion (ARC), og det er et stort skridt fremad. De kommende år udgør nye tekniske udfordringer der skal løses, specielt med hensyn til miljøet.

Efter 50 år med fremskridt og ekspansion, er sjælen hos Honda, omkring udvikling og eksperimentering, stærkere end nogensinde. Man behøver bare at se på den stribe af maskiner og den strøm af ny teknologi der ruller ud hvert år, for at se hvorfor Honda er den største motorcykel producent i verden.

Soichiro Honda trak sig tilbage i 1973, og overlod firmaet i Kiyoshi Kawashima's kyndige hænder. Soichiro hengav sig herefter til Honda Foundation, hvor han søgte harmoni mellem teknologi og miljøet. Efter at have fuldført utallige drømme i mere end et halvt århundrede, døde han i 1991 og efterlod sin kone, Sachi, en søn og to døtre.