1980'erne
1980 Harley-Davidson udgiver FLT modellen med vibrations dæmpning, gummi-ophængt motor og gearkasse og speciel forgaffel. Som noget nyt har FLT også en motor og 5-trins gearkasse der er boltet sammen.
En tandrem af kevlar erstatter kæden som træk til baghjulet. Tandremmen sviner ikke så meget, og den kræver mindre justering og vedligeholdelse. Det varer nu ikke længe før tandremmen er standard på alle Harley-Davidson motorcykler.
AMA Grand National mesterskabet i dirt track racing går endnu engang til en Harley-Davidson kører, Randy Goss.
For at ære det historiske Sturgis træf, udgiver Harley-Davidson FXB Sturgis modellen, med tandremstræk, i sort og chrom finnish og med en 1300 ccm motor.
FXWG Wide Glide introduceres også i 1980.
![]() |
FLT Tour Glide
|
![]() |
Tandremstrækket
|
![]() |
Randy Goss
|
![]() |
FXB Sturgis
|
![]() |
FXWG Wide Glide
|
1981 D. 26 Februar, underskriver 13 Harley-Davidson topledere et brev om ønsket at købe Harley-Davidson Motor Company tilbage fra AMF. Midt i Juni, er tilbagekøbet officielt, og råbet "The Eagle Soars Alone" bliver festkaldet på træffene.
Scott Parker begynder at køre race for team Harley-Davidson på AMA dirt track banen. Han bliver den mest succesfulde kører i Harley-Davidson's historie, med 93 sejre og, endnu flottere, 9 Grand National mesterskabs titler på 10 år.
1982 Flere nye modeller viser både innovation og kvalitet, som den nye FXR/FXRS Super Glide II med dens gummi ophængte, 5-trins motor/gearkasse, også stellet på de nye Sportster modeller er helt nyt.
De tre første i AMA Grand National mesterskabet er Ricky Graham, Jay Springsteen og Randy Goss.
En ny strategi "Materials As Needed (MAN)" indføres i produktionen. Det betyder at dele og råmaterialer kun købes og laves efter behov. Det sænker drastisk produktionsomkostningerne og forbedrer kvaliteten.
1983 Harley-Davidson ansøger den Internationale Handels organisation (ITC) om skatte lettelser og får medhold, d. 1 April, 1983. Skatten, der efter planen skulle fjernes igen fem år senere, lægges på alle importerede Japanske motorcykler på 700ccm og derover da de Japanske producenter lagrer store mængder af motorcykler i USA.
En af Harley-Davidson's mest unike tiltag starter: Harley Owners Group. Almindeligvis kaldt H.O.G., klubben bliver straks verdens største fabriks-sponsorerede motorcykel klub. På seks år når, H.O.G. medlemstallet op på 90000. I år 2000, oversteg det 500000 medlemmer.
Dirt track køreren Randy Goss vinder AMA Grand National mesterskabet.
1984 Harley-Davidson afslører 1340cc V-twin Evolution motoren på fem forskellige modeller inklusiv den helt nye Softail. Evolution motoren er resultatet af syv års udvikling, den yder mere, bliver ikke så varm, den forbrænder renere og den lækker ikke olie. Den anden nye ting er Softail designet som skaber en helt ny stil for hvordan man "gemmer" den bagerste støddæmper.
1986 Endnu et nyt design skridt er, Harley-Davidson's Heritage Softail.
Firmaet går på børsen, det er første gang Harley-Davidson handles på aktiemarkedet siden 1969, hvor de fusionerede med AMF.
Sportster serien får også en Evolution V-twin motor.
For at sprede deres investeringer lidt, køber Harley-Davidson Holiday Rambler Corporation, der laver mobilhomes.
1987 Harley-Davidson er nu på børsen.
Harley-Davidson skaber både forretnings- og amerikansk historie. H-D beder den Internationale Handels Organisation om at fjerne den femårige skat på store og tunge motorcykler. Dette gav en stor tillid til H-D's konkurrence evne.
Harley-Davidson starter deres "Buy Back Program," for XLH 883 Sportster, som giver dig den fulde værdi inden for to år ved køb af enten en FL eller FX.
1988 Springer forgaflen vender tilbage på modellen FXSTS Springer Softail. Samtidig introduceres Sportster 1200. Harley-Davidson fejrer sit 85års jubilæum med et "Homecoming" træf i Milwaukee, med over 60000 deltagere.
Harley-Davidson omrejsende Museum kører ud, og viser gamle minder, klassiske Harley-Davidson motorcykler og Harley-Davidson kørerens historie.
Scott Parker vinder sit første af ni AMA Grand National mesterskaber. Hans totale dominans er ikke siden set i dirt track sporten.